CarpOnline.ro

Forum - Revista online de pescuit la crap
Acum este Lun Sep 23, 2019 9:44 pm

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 4 mesaje ] 
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Drag Power
MesajScris: Mar Apr 09, 2019 5:00 pm 
Neconectat

Membru din: Sâm Ian 11, 2014 2:43 pm
Mesaje: 42
Buna ziua,

Am tot vazut mulinete care au forta de franare (in engl. - drag power sau in germ. - bremskraft) diferite.
De exemplu: Shimano AeroTechnium are 20Kg si Daiwa Basia are 10Kg. In ce consta aceasta forta de franare si care sunt mulinetele mai indicate in pescuitul crapului? Stiu, ambele mulinete sunt big pit, teoretic OK.
Aceasta forta de franare este data de discurile de pasla/duramit/carbon? De componenta + grosimea saibelor? De strangerea fluturelui? Am inteles, de pe net, cum se masoara aceasta forta. Dar de fapt, de cine este data?
La un fir shimano technium de 0.405 si rezistenta 14kg, cine cedeaza? Firul sau mulineta Daiwa? Daca cedeaza mulineta, ce cedeaza la ea?

Daca ma puteti lamuri, va multumesc.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Drag Power
MesajScris: Mar Apr 09, 2019 11:30 pm 
Neconectat

Membru din: Mar Aug 05, 2014 7:38 am
Mesaje: 1028
Localitate: București
danicos scrie:
La un fir shimano technium de 0.405 si rezistenta 14kg, cine cedeaza? Firul sau mulineta Daiwa?
Dacă îmi pun problema să forțez la limită, cel mai probabil, va ceda lanseta, rupându-se.

Puterea frânei mulinetei (drag power) înseamnă forța de tensionare care trebuie aplicată firului pentru ca tamburul să înceapă să se învârtă (desigur, cu condiția ca firul să reziste). Altfel spus, cu ce forță trebuie să trag de fir ca să pun în mișcare tamburul mulinetei.

Rezistența pe care o opune frâna atunci când se trage de fir este dată de forța de frecare dintre șaibele și/sau discurile aflate în tamburul mulinetei. Cu cât strângem mai mult fluturele (capacul) tamburului, cu atât crește frecarea dintre șaibe/discuri, deci este nevoie de o forță mai mare la capătul firului.

În timpul drilului, acolo unde contează cel mai mult frâna, este practic forța pe are o simte peștele aflat în cârlig, ceea ce îl obosește și face posibilă aducerea capturii în minciog.

Dacă valoarea maximă a drag power indicată de producător este de, să zicem, 10kg, asta nu înseamnă că nu pot aduce la minciog pești mai grei de atât. Această afirmație este adevărată și în cazul firelor: dacă rezistența reală a unui fir este, de exemplu, de 15kg, asta nu înseamnă că nu pot captura un pește de 20kg.

Cum este posibil să capturez un pește de 30kg cu o mulinetă a cărei drag power este de 20kg (sau 10kg), având un fir cu rezistență reală de 15kg și o lansetă cu test de curbură de 3,5lb (1,59kg)? În primul rând trebuie să avem în vedere că, în timpul drilului, aducem (tragem) peștele prin apă, nu îl ridicăm din apă, deasupra apei. Asta înseamnă că rezistența opusă de pește nu este aceeași cu greutatea sa. Obiectivul este să aducem peștele la minciog cât mai repede, forțând cât mai puțin oricare dintre elementele implicate: pescar, mulinetă, lansetă, fir(e), cârlig și pește. Fiecare dintre acestea joacă un rol, dar regula de bază este că forțând mai mult, cresc șansele să pierdem peștele (ex. i se rupe gura, se dezdoiește cârligul, se rupe firul). Dacă, de exemplu, frâna este reglată să opună o forță de maxim jumătatea rezistenței reale a firului (ținând cont aici și de noduri și uzura firului) și lanseta nu este foarte rigidă (aspect important în special când peștele se află aproape de mal), atunci putem spune că facem drilul în siguranță.

Legat strict de funcționarea frânei, e bine să avem în vedere câteva aspecte care, deși poate nu sunt atât de evidente, sunt foarte importante în lupta cu peștii. În primul rând frâna trebuie să poată fi reglată rapid și precis, pentru a permite pescarului să răspundă imediat, în funcție de comportamentul peștelui. Apoi, este important ca frâna să funcționeze lin (fără "hopuri") pe durata utilizării. Legat de asta, frecarea dintre șaibe degajă căldură. Cu cât temperatura crește, cu atât eficiența frânei scade. De aceea sunt importante materialele din care sunt realizate șaibele și modul în care au fost proiectate tamburul și fluturele pentru a dispersa cât mai repede căldura, evitând pe cât se poate supraîncălzirea. Totuși, în pescuitul crapului sunt rare, poate chiar inexistente, cazurile în care frâna ajunge să se încălzească excesiv. Dintre materialele folosite la realizarea șaibelor frânei mulinetei, cele din carbon sunt cele mai performante la toate trei capitolele: disiparea căldurii, rezistența în timp și funcționarea cursivă a frânei. Inerția este un alt aspect de luat în calcul. Pentru a minimiza șocul inițial al trăsăturii și, în consecință, a reduce riscul pierderii peștelui prin ruperea firului, cu cât frâna lucrează mai lin în momentele inițiale ale luptei cu peștele, cu atât vom controla mai bine și mai în siguranță drilul.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Drag Power
MesajScris: Mie Apr 10, 2019 1:29 pm 
Neconectat

Membru din: Sâm Ian 11, 2014 2:43 pm
Mesaje: 42
Ca o concluzie: forta de franare - ,,drag power'', este data de cuplu fluture & saibe tambur. Cand forta de tractiune devine mai mare decat forta de franare prin frecare a discurilor tamburului, exista riscul de incalzire/incingere al acestuia. Nimic altceva, ceva de genul: afectare componente interne mulineta.
Daca se inlocuiesc saibele din tambur, automat se schimba si ,,drag power''.
Super.
Multumesc.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Drag Power
MesajScris: Mie Apr 10, 2019 1:45 pm 
Neconectat

Membru din: Mar Aug 05, 2014 7:38 am
Mesaje: 1028
Localitate: București
Frecarea între șaibe există atâta vreme cât se ating între ele. Cu cât strângem mai tare fluturele, cu atât forța de frecare dintre ele crește. Încălzirea șaibelor nu este un proces instantaneu, ci se produce în timp. Cu cât forța de frecare este mai mare, cu atât se generează mai multă căldură în unitatea de timp.

Totuși, forța exercitată de pește (sau atunci când tragem, montura fiind agățată) nu se transmite exclusiv frânei, ci întregii mulinete (galet, rotor, ax, pinioane, antiretur etc.). Deci nu doar frâna este supusă "stresului". În funcție de materialele și tehnologiile prezente în mulinetă, forțele sunt distribuite uniform (sau mai puțin uniform) și componentele rezistă mai mult (sau mai puțin) timp.

Îți recomand să urmărești episodul "Alegerea mulinetei" (https://marelepescar.ro/blog/pescuitul- ... mulinetei/) din seria "Pescuitul crapului".


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 4 mesaje ] 

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Google [Bot] şi 2 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la: